Edellisessä postauksessa tulikin jo mainittua MAD tapahtuma josta kerron hieman lisää tässä. Kuukauden päivät tuli editoitua videoita, mutta nyt ne ovat kaikki youtubessa.
Voit katsella kaikki videot näppärästi täältä: https://www.youtube.com/playlist?list=PL4iwDTvWTlDl0MHEPKGg36N8NtLpV4LYF Kaikista videoista löytyy myös tekstitys jos niitä haluaa käyttää
Lyhyt kirjoitus tapahtumasta seuraavassa.
Moto Adventure Days on 4 päivän tapahtuma, tai itse asiassa 3 päivää, koska sunnuntai on viimeinen päivä ja ainoa silloin syödään aamiainen pakataan varusteet ja ajetaan kotiin.
Tämä oli ensimmäinen kertani tapahtumassa ja valitsin vain perussetin ilman ylimääräisiä harjoituksia tai mitään muutakaan. Oman huoneen otin etten kuorsaamisella häiritse muita. Koulutuksista en ollut varma, olisko niistä edes hyötyä minulle, joka ajaa suurimman osan ajasta pienillä teillä ja joskus jopa melko hankalissa paikoissa.
Saavuin siis tapahtumapaikalle torstaina hieman ennen klo 11:00, jonka infokirjeessä mainittiin ilmoittautumisen avaamisen ajaksi. Kaikki oli jo silloin jo valmiina odottomassa osallistuja. Sain avaimet huoneeseeni ja kaikki osallistujat saivat kivan näköisen Moto Adventure Days -paidan.
Kun löysin huoneeni ja olin purkanut laukut pyörästä, huomasin jo pari tuttua henkilöä, jotka olen tavannut aiemminkin. Torstai-iltapäivällä meillä oli ensimmäinen ajelu ja ryhmät jaettiin niiden tietojen perusteella, joita osallistujat antoivat ilmoittautuessaan tapahtumaan.
Ennen ensimmäistä ajoa oli tarjolla ensiapukoulutusta, joka kesti tunnin. Hätäkoulutus antoi hyviä ja helposti muistettavia vinkkejä moottoripyöräilyyn ja myös mahdollisiin onnettomuuksiin.
Torstain rata ei ollut kaikkein teknisin ja olin siihen hieman pettynyt. Takaisin tullessamme kysyin, että onko tämän PunaMustan vaikeustason alla haastavampia polkuja. Musta oli vaikein ja sininen helpoin. Joten PunaMusta oli heti Mustasta seuraava vaikeustasoina mitaten. Joten odotin jo melko hankalia asioita sen suhteen.
Palautteen annettuani, järjestäjät kertoivat heti mikä reitti voisi sopia paremmin minulle ja olisivat teknisempiä
Joka päivä ennen illallista oli tyhjät osallistumislistat saatavilla ja sai valita mitä haluaa tehdä seuraavana päivänä.
Niinpä raapustin nimeni reitille jota suositeltiin ja samalla ilmoitin itseni Adventure rasktikoulukseen aamuksi.
Näyttää kuvassa siltä että hymy on ollut herkässä ekanpäivän jälkeen.
Perjantai alkoi hyvällä aamiaisella ja klo 9.00 Adventure rastikoulutukseen ilmoittautuneet tapasivat harjoituskentällä.
Rastikoulutuksessa käytiin läpi ajoasentoa, kaarreajoa, esteiden ylitystä ja pehmeässä hiekassa ajamista.
Huomasin, että koko päivän harjoittelu olisi myös varsin hyödyllistä, koska siinä olisi runsaasti aikaa toistaa asioita ja sielllä harjoitukset olivat selkeästi haastavampia. Tietenkin riippuen siitä minkätason koulutuksen on ottanut.
Lounaan jälkeen oli aika lähteä taas ajamaan. Tällä kertaa reitti oli erittäin hyvä kuten oli luvattu. Reitille osui polkuja, mutaa ja vettä kaikkea sopivassa suhteessa, Näistä aineksista kunnon seikkailut ovat tehty.
Tapahtumassa oli myös ammattivalokuvaajia paikalla ikuistamassa tapahtumia. Kaikista otettiin kuvia ja ne jaetaan osallistujille tapahtuman jälkeen,
Ajon jälkeen olikin aika käydä merkkaamassa mitä haluaa seuraavana päivänä tehdä. Eli taas laitettiin nimeä paperiin ja siitä suunnattiin Illalliselle.
Perjantai illan bonuksena oli ilta/yö ajot himoksen maastossa. Pari tuntia hyvää soratietä joka päättyi Himoksen huipulle makkaranpaistoon. Kyllä uni maistui tämän jälkeen.
Lauantaiaamu alkoi todella aikaisin, kun ensimmäinen ajo alkoi 08:00 ja sitä ennen piti syödä aamiainen ja olla muutenkin valmis ajoon. Joten heräsin noin kello 06:00 ja menin syömään. Sitten piti tankata pyörä ja lähteä lähtöpaikalle.
Jälleen reitti oli erittäin mukava, mutta ei ihan niin tekninen kuin edellisen päivän reitti. Mutta joka tapauksessa reitti täytti odotukset hyvin.
Kun tulimme reitiltä takaisin, oli lounaan ja seuraavan ajon välissä sopiva hetki käydä koeajamassa kaasari.fi esille tuomaa Aprilia Tuareg 660 pyörää. Olen sitä testannut jo aikaisemminkinja siitä löytyy youtuben puolelta lyhyt videokin. Joka tapauksessa halusin vielä koittaa pyörää uudestaan kesäisemmissä olosuhteissa. Pyörä tuntui erittäin hyvältä ja voisin kuvitella omistavani sellaisen joskus tulevaisuudessa.
Lounaan jälkeen olikin MAD tapahtuman viimeisen ajolenkin aika. Tämä viimeinen reitit oli suht helppo, vaikka pitihän siellä kaatua pehmeällä hiekalla, koska ajelin siinä kohtaa vähän turhan hitaasti. (ok ok ei selitellä enempää)
Ajosta kun tultiin takaisin olikin aika juhlaillalliselle ja päätösjuhlille.
Sunnuntaina ajelin takaisin kotiin, matkaa oli noin 400 km ja löysin taas todella mukavia ja mielenkiintoisia teitä. Oli todella mukavaa tavata niin monia ihmisiä, joiden kanssa on tullut keskusteltua sosiaalisessa mediassa, mutta ei ole ennen tavattu livenä. Luultavasti Suomessa ei ole toista tapahtumaa, joka keräisi yhtä monta adventure kuskia yhteen kuin MAD Himoksella.
Jos ja kun MAD ensivuonna järjestetään, pitää mennä rohkeasti koittamaan mustia ja katsoa tuleeko siitä mitään. Tai jos pääsisi vaikka veto hommin niin sekin olisi mukavaa.